شماره تلفن021-3356-2143
آدرس ایمیلinfo@fakir-hasugerate.com
شرکت فکر
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مشکلات رایج و تعمیر جاروبرقی

تعمیر جاروبرقی

انواع جاروبرقی و نحوه عملکرد آنها

تعمیر جاروبرقی به چه صورتی است ؟ آیا می توانید تصور کنید که فرش های خود را بدون جاروبرقی تمیز کنید؟ برای قرن‌ها، مردم مجبور بودند فرش‌های خود را به صورت دستی بکوبند و جارو کنند . این فرآیندی زمان‌بر و کار فشرده ای بود. حدود 30 سال بعد این نیاز سرانجام برآورده شد، زمانی که جاروبرقی مدرن ، انقلابی در فرآیند تمیز کردن ایجاد کرد.

از آن زمان، این فناوری به تکامل و پیشرفت خود ادامه داده است . جاروبرقی ها نه تنها کوچکتر، قدرتمندتر و خودکار شده اند، بلکه برای پاسخگویی بهتر به نیازهای تمیز کردن منحصر به فرد مردم، متنوع شده اند. امروزه سه نوع اصلی جاروبرقی وجود دارد: قوطی، جاروبرقی عمودی، دستی و چوب و ربات. این چهار نوع مزایا و معایب متمایز دارند، اما هر کدام عملکرد یکسانی را از طریق فرآیند اصلی یکسان انجام می دهند.

انواع جاروبرقی

نحوه کار جاروبرقی کیسه دار

جاروبرقی های کیسه دار ، همانطور که از طریق برس و لوله هوای پر از کثیفی را به درگاه اگزوز باز می کند ، از داخل کیسه جاروبرقی عبور می کند. این کیسه ها از مواد بافته شده متخلخل (معمولاً کاغذ یا پارچه) ساخته شده اند که به عنوان فیلتر هوا عمل می کند. سوراخ‌های کوچک کیسه به اندازه‌ای بزرگ هستند که اجازه عبور ذرات هوا را می‌دهند، اما برای بیشتر ذرات کثیفی بسیار کوچک هستند.

بنابراین، هنگامی که جریان هوا به داخل کیسه می رود، تمام هوا از طریق مواد حرکت می کند، اما خاک و زباله در کیسه جمع می شوند. می‌توانید کیسه جاروبرقی را تا زمانی که جریان هوا از داخل آن عبور می‌کند، در مسیر بین لوله ورودی و خروجی اگزوز قرار دهید. در جاروبرقی های عمودی، کیسه معمولا آخرین توقف در مسیر است. بلافاصله پس از فیلتر شدن، هوا به بیرون باز می گردد. در جاروبرقی های قوطی، کیسه ممکن است قبل از فن قرار گیرد تا هوا به محض ورود به خلاء فیلتر شود.

جاروبرقی کیسه دار

نحوه کار جاروبرقی های عمودی

یک جاروبرقی ایستاده از یک موتور و فن استفاده می کند تا خاک را از یک سطح بیرون بکشد و آن را در یک کیسه قرار دهد. کثیفی ها شل شده و با یک برس چرخشی که در سر آن قرار دارد ، به داخل جاروبرقی کشیده می شوند. جاروبرقی عمودی توسط اپراتور با استفاده از دسته ای که کیسه و کنترل ها روی آن نصب شده اند هدایت می شود.

عیب یابی و تعمیر جاروبرقی عمودی به راحتی انجام می شود. در جاروبرقی های عمودی ، کیسه معمولا آخرین توقف در مسیر است. بلافاصله پس از فیلتر شدن، هوا به بیرون باز می گردد. در جاروبرقی های قوطی، کیسه ممکن است قبل از فن قرار گیرد تا هوا به محض ورود به خلاء فیلتر شود.

جاروبرقی عمودی

نحوه کار جاروبرقی مخزن دار

یک جاروبرقی مخزن دار بیشتر وزن خود (موتور جاروبرقی، فیلترها، کیسه و سیم پیچ) را در یک واحد جداگانه قرار می دهد تا سر برق را سبک تر کند. این طراحی باعث می شود از موتورهای بزرگتر و قدرتمندتر استفاده شود. جاروبرقی مخزن دار مانند حالت ایستاده ، کثیفی را با برس که در سر دسته آن قرار دارد و توسط یک موتور کوچکتر هدایت می شود، از بین می برد.

خاک توسط موتور اصلی در مخزن از طریق لوله کشیده می شود. چرخ های روی مخزن آن را به راحتی قابل حمل می کند. از آنجایی که فن در خلاء مخزن ، ایزوله تر از فن در خلاء قائم است، به طور کلی کمتر در معرض آسیب است. گرد و غبار و کثیفی از طریق یک برس یا یک نازل مناسب دیگر از طریق لوله/شیلنگ و به داخل جمع کننده گرد و غبار کشیده می شوند. این فرآیند توسط موتور مکش تغذیه می شود و تمام هوا از طریق فیلتر اگزوز فیلتر می شود تا زباله ها را در خلاء نگه دارد، در حالی که فقط هوای تمیز را خارج می کند.

جاروبرقی ها بسته به کیفیت، دفعات استفاده و تعمیر و نگهداری کلی، معمولا بین 8 تا 12 سال عمر می کنند. با نگهداری و تعمیر جاروبرقی خود در صورت نیاز می توانید عمر مفید آن را افزایش داده و هزینه واقعی آن را کاهش دهید.

جاروبرقی مخزن دار

نحوه تعمیر جاروبرقی عمودی

نکات زیر دستورالعمل های آسانی را برای سرویس کلید روشن/خاموش جاروبرقی عمودی ، لوله و برس ، تسمه محرک ، فن و موتور ارائه می دهد.

تعمیر کلید روشن/خاموش

به دلیل استفاده مکرر از آن ، کلید روشن/خاموش جاروبرقی ممکن است دچار مشکل شود. خوشبختانه در اکثر مدل ها دسترسی و تست کلید آسان است. برخی از آنها با پرچ در جای خود محکم می شوند، اما بیشتر آنها از پیچ استفاده می کنند. برای تست و تعویض کلید :

مرحله 1: مطمئن شوید که جاروبرقی از برق جدا شده است، سپس صفحه پوشش را بردارید تا قسمت پشتی کلید نمایان شود. کلید ممکن است روی دسته یا روی محفظه باشد.

مرحله 2: سیم ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاملاً به کلید متصل شده اند.

مرحله 3: از یک تستر تداوم یا مولتی تستر برای اطمینان از وجود مدار باز در هنگام خاموش بودن کلید و مدار بسته در هنگام روشن بودن آن استفاده کنید.

مرحله 4: اگر مدار مشکلی دارد، یا اگر کلید ها به درستی تست نمی‌شود ، کلید را بردارید و با کلیدی که برای جایگزینی طراحی شده است ، جایگزین کنید.

 

تعمیر لوله مکش

لوله مکش در جاروبرقی عمودی ، اولین تماسی است که جاروبرقی شما با کثیفی دارد. همچنین یکی از اولین اجزایی است که نیاز به سرویس دارد.

لوله مکش یک غلتک گرد با ردیفی از الیاف برس است. برس ها ممکن است فرسوده شوند، غلتک ممکن است آسیب ببیند، درپوش انتهایی ممکن است از بین برود و گم شود، یا تسمه درایو ممکن است شل شود. برای برداشتن و تعویض برس :

 

مرحله 1: برای برس ، جاروبرقی را وارونه کنید. نوار ضربه زن در لبه جلوی محفظه خواهد بود.

مرحله 2: گیره ها را در هر انتها بردارید، تسمه محرک را بردارید و برس را از محفظه بلند کنید.

مرحله 3: برای جدا کردن برس ، درپوش انتهایی و فلنج را بردارید. برس را از روی بدنه بیرون بکشید.

مرحله 4: اگر فرسوده شده است، برس را تعویض کنید. در صورت شکستگی ، درپوش ، فلنج یا کیس را تعویض کنید. در صورت لزوم، کل لهله مکش را تعویض کنید.

 

تعمیر تسمه محرک

تسمه محرک در جاروبرقی عمودی ، برق را از موتور به لوله مکش منتقل می کند. تسمه محرک باید ماهی یک بار چک شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. برخی از جاروبرقی ها دارای تنظیمی هستند که به تسمه محرک اجازه سفت یا شل شدن می دهد. برای تعویض تسمه محرک:

مرحله 1: انتهای لوله مکش را از محفظه جاروبرقی جدا کنید.

مرحله 2: تسمه محرک را از قرقره موتور باز کنید و آن را از اطراف جدا کنید.

مرحله 3: تسمه درایو جایگزین را روی جایگاه خود و اطراف قرقره موتور بکشید.

مرحله 4: انتهای لهله مکش را دوباره نصب کنید و تسمه درایو را در صورت لزوم تنظیم کنید.

 

تعمیر فن

فن در یک جاروبرقی عمودی در زیر موتور قرار دارد. کثیفی را که توسط لوله جمع شده است به داخل کیسه جاروبرقی می کشد. در بیشتر موارد ، فن نیازی به تعویض ندارد، فقط به تعمیر و نگهداری دوره ای نیاز دارد. در اینجا چیزی است که شما می بایست انجام دهید:

مرحله 1: درپوش موتور را بردارید و موتور را از قاب خلاء جدا کنید. فن در قسمت زیرین موتور قرار دارد .

مرحله 2: تیغه ها و پایه فن را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. تیغه ها را از نظر آسیب و شکستگی بررسی کنید.

مرحله 3: برای بازرسی و تمیز کردن قسمت پشتی ، فن را از محور موتور باز کنید.

مرحله 4: بررسی کنید که آیا شفت موتور به روغن کاری نیاز دارد یا خیر .

مرحله 5: اگر فن نیاز به تعویض دارد، مطمئن شوید که قطعه جدید جایگزین یکسان و با دستگاه شما سازگار است. دستگاه قدیمی را به فروشگاه لوازم خانگی ببرید تا تعویض آن را تأیید کنید.

 

تعمیر موتور

اکثر جاروبرقی های عمودی برای عمر طولانی طراحی شده اند. با این حال، برخی از آنها بیشتر از بقیه دوام می آورند که بسیار به کیفیت موتور بستگی دارد. اگر موتور جاروبرقی به طور غیرمنتظره ای از کار افتاد، سیم برق، فن (از نظر گیر کردن) و کلید روشن/خاموش را بررسی کنید. همچنین ممکن است شما یک موتور معیوب داشته باشید. در اینجا نحوه فهمیدن آمده است:

مرحله 1: اگر شک دارید که موتور معیوب است، ابتدا موتور را با تستر تداوم یا مولتی تستر تست کنید.

مرحله 2: شفت موتور را با دست بچرخانید. موتور باید تداوم را حفظ کند.

مرحله 3: اگر نه، برس ها را تعویض کنید یا جاروبرقی را به تعمیرگاه لوازم خانگی ببرید تا این کار انجام شود. اگر موتور قابل تعمیر نیست، جاروبرقی عمودی را جایگزین کنید، زیرا خرید یک موتور جدید ، یک هزینه است.

تعمیر جاروبرقی عمودی

نحوه تعمیر جاروبرقی مخزن دار

جاروبرقی مخزن دار مجموعه ای از روش های تعمیر خود را دارد:

تعمیر و نگهداری کلید روشن/خاموش

مانند کلیدهای اکثر لوازم خانگی کوچک، کلید روشن/خاموش در جاروبرقی مخزن دار کاربرد زیادی دارد. با توجه به سهولت تعمیر و هزینه تعویض پایین آن، این کلید یکی از اولین قطعاتی است که بررسی می کند که آیا جارو برقی به درستی روشن یا خاموش نمی شود. برای تست و تعویض کلید :

مرحله 1: محفظه را باز کرده یا بردارید تا به قسمت پشتی کلید دسترسی پیدا کنید.

مرحله 2: از یک تستر تداوم یا مولتی تستر استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که وقتی کلید در وضعیت OFF قرار دارد یک مدار باز و زمانی که در وضعیت ON قرار دارد یک مدار بسته است.

مرحله 3: سیم کشی و پایانه ها را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی وصل شده اند.

مرحله 4: اگر کلید به درستی تست نشد، آن را بردارید و جایگزین کنید. برخی از کلیدها با پیچ و برخی دیگر با گیره یا اصطکاک به محفظه بسته می شوند. بعضی از آنها نیز در جای خود پرچ شده است.

 

سرویس اتصال سیم برق

مزیت جاروبرقی مخزن دار این است که قسمتی که فشار داده می شود و در سراسر کف کشیده می شود سبک تر از جاروبرقی عمودی تک واحدی است. اتصال سیم بین دو واحد، حتی در جاروبرقی های مخزن دار با کیفیت بهتر، اغلب منشا مشکلاتی است. هر بخش از سیم دارای یک رابط است. اگر اتصال به اندازه کافی انجام نشود، سر برق کار نمی کند یا به طور متناوب کار می کند. گاهی اوقات می توان سیم های شکسته یا عایق های فرسوده را دوباره به هم وصل کرد و با نوار برق پیچیده کرد.

 

سرویس دهی لوله

لوله در جاروبرقی مخزن دار تقریباً به همان روشی که در یک دستگاه ایستاده سرویس می شود. در اینجا چگونه است:

مرحله 1: گیره های هر انتهای قسمت برس را بردارید و تسمه محرک را از محفظه سر برق بکشید. در بسیاری از موارد تنها کاری که باید انجام دهید این است که برس و دو سر آن را تمیز کنید. موهای زائد حیوان خانگی یا الیاف فرش را که در آنها جمع شده است را بردارید.

مرحله 2: در صورت نیاز، درپوش انتهای لوله و فلنج را بردارید تا برس از شفت خارج شود و آن را تمیز یا تعویض کنید.

مرحله 3: همچنین تسمه محرک را بررسی کنید و در صورت ساییدگی یا آسیب دیدگی آن را تعویض کنید.

مرحله 4: هنگام نصب مجدد یر لوله ، مطمئن شوید که کشش کافی روی تسمه محرک وجود دارد تا با کشیدن تسمه ، میله را بچرخانید. اگر تسمه شل است، آن را طبق دستورالعمل های دفترچه راهنمای مالک تنظیم کنید.

 

تعمیر موتور

دسترسی به موتور جاروبرقی مخزن دار در اکثر مدل ها آسان است.

مرحله 1: درپوش بالایی جارو را باز کرده و درپوش موتور را بردارید تا خود موتور نمایان شود.

مرحله 2: تستر تداوم یا مولتی تستر را روی دو سیمی که از کلید روشن/خاموش به موتور منتهی می شود، قرار دهید.

مرحله 3: شفت موتور را با دست چند دور بچرخانید. موتور باید به عنوان یک مدار بسته با مقداری مقاومت تست شود. اگر اهم متر نشان دهنده عدم مقاومت یا مقاومت بی نهایت باشد، احتمالاً موتور آسیب دیده است.

 

سرویس دهی سیم پیچ

حلقه سیم در جاروبرقی مخزن دار ابزاری است که به سادگی ذخیره سیم را آسان می کند. واحد قرقره سیم معمولاً در پشت قوطی قرار دارد. یک فنر داخلی کشش کافی برای جمع کردن سیم روی قرقره ایجاد می کند. حلقه ، سیم را به صورت دایره ای می پیچد، بنابراین انتهای داخلی سیم نیز باید به صورت دایره ای حرکت کند.

در عین حال باید به صورت الکتریکی به موتور متصل شود. برای انجام این کار، سیم به یک واحد چرخان به نام بلوک کموتاتور متصل می شود. این یک هادی دایره ای الکتریسیته است که جریان را از انتهای داخلی سیم به یک بلوک ثابت منتقل می کند. اگر بلوک ها کثیف یا شکسته شوند ، جریانی را به موتور منتقل نمی کنند. برای برداشتن و تمیز کردن یا تعویض حلقه سیم :

مرحله 1: درپوش بالایی مخزن دار را باز کنید. یک پوشش دیگر از قرقره سیم و احتمالاً موتور نیز در برابر محفظه محافظت می کند.

مرحله 2: بسته به اینکه در حال تمیز کردن یا تعویض حلقه سیم هستید، ممکن است لازم باشد آن را از محفظه خارج کنید. برای انجام این کار، گیره‌ها یا بست‌هایی را که آن را در جای خود نگه می‌دارند پیدا کنید و آنها را باز کنید. در صورت لزوم، دو سیم منتهی شده از حلقه سیم به موتور را قطع کنید. در برخی موارد، ممکن است بتوانید تنظیمات و تعمیرات را بدون قطع سیم موتور انجام دهید.

مرحله 3: حلقه سیم را تمیز کنید، سپس کموتاتور و بلوک ثابت را با مقداری الکل روی یک پارچه نرم تمیز کنید. در صورت وجود حفره ، بلوک ها باید به آرامی سمباده شوند و تمیز شوند.

مرحله 4: فنر را در صورت نیاز تنظیم کنید و دستگاه را به ترتیب معکوس مجدداً نصب کنید و سیم های بریده شده را جایگزین کنید. جاروبرقی کیسه دار را نیز می توانید به همین صورت تعمیر نمایید .

تعمیر جاروبرقی مخن دار

جاروبرقی های فکر 

شرکت فکر که از سال 1933 در مول آکر آلمان فعالیت دارد ، جاروبرقی های متنوع بسیاری را از جمله جاروبرقی کیسه دار ، مخزن دار ، عمودی و سطلی ، در بازار عرضه می نماید . این جارو ها دارای گارانتی و خدمات پس از فروش عالی هستند . برای اطلاعات بیشتر و خرید محصولات شرکت فکر ، کلیک کنید .

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*